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애자일 (Agile) 방법에서 Use Cases 보다 효과적인 사용자 요구사항 발췌 방법은 무엇일까요?


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Use case는 UML에서 정의한 것으로, 액터 (서용자 또는 외부 시스템)과 개발하는 시스템 사이의 상호작용을 일반화하는 기법입니다. 안타깝게도 고객은 OOP 설계 그리고 시스템 가시화 등에 많은 장점을 가진 UML과 같은 것에 관심이 전혀 없습니다. 이런 고객과 협업 할 때 사용자 스토리는 그 대안이 될 수 있습니다. 사용자 스토리 (User Story)는 일상생활에서 사용하는 용어를 통해 시스템과 사용자의 상호작용을 기술하여 사용자의 요구사항을 발췌하게 됩니다.


Use case와 Use story 비교

User Stories

비슷한점

  • Generally formulated in users' everyday language. They should help the reader understand what the software should accomplish.
  • Must be accompanied by acceptance testing procedures (acceptance criteria) for clarification of behavior where ambiguous.

다른점

  • XP stories (and similar things, often called features) break requirements into chunks for planning purposes. Stories are explicitly broken down until they can be estimated as part of XP's release planning process.[15]
  • Provide a small-scale and easy-to-use presentation of information, with little detail, thus remaining open to interpretation, through conversations with on-site customers.
  • Usually written on small note cards.
  • Stories are usually more fine-grained because they have to be entirely buildable within an iteration (one or two weeks for XP).


Use Cases

비슷한점

  • Written in users' everyday business language, to facilitate stakeholder communications.
  • Must be accompanied and verifiable by test cases.

다른점

  • Use cases organize requirements to form a narrative of how users relate to and use a system. Hence they focus on user goals and how interacting with a system satisfies the goals.[15]
  • Use case flows describe sequences of interactions, and may be worded in terms of a formal model. A use case is intended to provide sufficient detail for it to be understood on its own.
  • Usually delivered in a stand-alone document, and visualized byUML diagrams.
  • A small use case may correspond entirely to a story; however a story might be one or more scenarios in a use case, or one or more steps in a use case.

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